Zuid-Korea: Seoul

14 juni 2010 - Seoul, Zuid-Korea

Op 10 juni vlogen we naar Zuid-Korea. Het toeval wil nu net dat Zuid-Korea op het WK aanwezig is en dat de WK gekte hier dus volledig is losgebroken.Het eerste wat hier echter opvalt is dat we terug in de beschaving zijn terechtgekomen. Het is hier supermodern met auto's ipv tuk tuk's en dergelijke. Daar hangt jammer genoeg ook een duurder prijskaartje aan vast (maar aangezien ik hier serieus geld ga verdienen met het WK, pronostikeren enzovoort, is dat geen probleem).

We bezoeken op dag 2 een oud paleis en het folkmuseum. In het oude paleis zien we een traditionele verandering van de wacht. Het museum was verrassend goed in tegenstelling tot 95% van de musea die we al aangedaan hebben ondertussen. Dé topattractie van de dag is natuurlijk de opening van het WK voetbal. Met wedstrijden zoals Zuid-Afrika – Uruguay en Mexico – Frankrijk kan ik niet wachten. We leren echter de mensen van de guesthouse en de lokale drank 'soju' iets te goed kennen waardoor ik geen bal zie.

Op dag 3 merkte vooral Annelies de bijwerkingen van 'soju' en doen we het dus rustig aan. 's Avonds speelt Zuid-Korea wel zijn eerste wedstrijd op het WK. De guesthousemensen organiseren een 'Soccer, Beer and Chicken Party' en we zijn uitgenodigd. Zuid-Korea wint van een mak Griekenland en dat is goed voor de pronostiek. Ik ben dus volledig klaar voor wedstrijd nummer 2 van de dag. Annelies heeft de WK-microbe nog niet te pakken (vreemd) en gaat nog wat karaoke zingen.
De volgende dag bekijk ik vlug de uitslag van Engeland – USA. Ondanks de teleurstelling over het slechte resultaat voor m'n pronostiek krijgt Annelies me toch zover om een oude gevangenis te bezoeken waar de Japanners de Koreanen tijdens te oorlog folterden Met enkele poppen wordt duidelijk gemaakt hoe ze dat deden. Daarna bezoeken we nog het 'War Memorial' museum, het buitengedeelte stond vol met vliegtuigen, tanks en raketten die ze niet gebruiken ten tijde van vrede.
Ondertussen over de teleurstelling van m'n prono heen, maken we ons op voor DE topper Algerije – Slovenië. Daarna volgt nog een matig Servië dat verliest van Ghana. 's Morgens worden we wakker met het nieuws dat de Duitsers gewonnen hadden. Ik dacht nochtans dat ze verloren hadden?! Tot twee maal toe zelfs. Met dat heugelijke prono-nieuws gaan we shoppen, ik koop een Ice Tea en Annelies een volledige nieuwe garderobe.
Ook stonden die *$*#% Nederlanders op het programma tegen de lieve Denen. Het resultaat stond mij niet aan en is ook te zien op Annelies haar foto's.
Ik koelde dan maar af door de volgende dag nog een paleis en de 'City hall' te bezoeken. Elke avond wordt hier een hippe lasershow afgespeeld. Ook de vele neonlichten die hier lustig pinkeren zijn mooi om te zien.
De Ivorianen en Portugezen konden ons niet bekoren en 's nacht had Noord Korea bijna voor DE WK-stunt gezorgd door Brazilië punten te ontnemen. Dat ging echter niet goed zijn voor mijn pronostiek.
Over Noord Korea gesproken. Onze volgende activiteit: de Demilitarized Zone en de Joint Security Area. Aan het boeken op zich spendeerden we al een dag en dat terwijl Spanje onderuit ging tegen Zwitserland. Voor 70 US Dollar mogen we met het Amerikaanse leger mee naar één van de zwaarst bewaakte zones ter wereld. Op de grens met Zuid- en Noord-Korea ligt er een bufferzone waar aan weerszijden het leger klaar staat om zich te verdedigen tegen de vijand. De grens is 248 kilometer lang en de zone is 4 kilometer breed.

We moeten een brief ondertekenen waarin we verklaren dat de US en UN niet verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid in het geval van een aanval. Daarna volgt een briefing door een Amerikaanse soldaat die ons verteld wat we wel en niet mogen doen. Hij begeleidt ons naar de Joint Security Area. Een gebied pal op de grens waar belangrijke besprekingen worden gehouden, van hieruit zien we een Noord-Koreaanse soldaat die ons ook nauwlettend in de gaten houdt. De spanning is hier duidelijk voelbaar, want we mogen maar 5 minuten binnen in de vergaderzaal en 5 minuten buiten foto's trekken. We moeten ook opletten dat we op een halve meter afstand van de Zuid-Koreaanse hoogopgeleide taekwondo bewakers blijven 'or believe me they will not let you pass them'. Deze zaal ligt pal op de grens. Hierdoor kunnen we het normaal zo goed als hermetisch afgesloten Noord-Korea betreden. Dit was het hoogtepunt van de dagtrip, verder bezochten we nog een tunnel en een observatietoren. Van hieruit kan je normaal Propaganda Village bewonderen. Een kunstmatige stadje met moderne gebouwen, waar niemand in woont. Zelfs de ramen zijn op de huizen geschilderd. Het stadje moet de vijand overtuigen dat Noord-Korea welvarend is. Jammer genoeg is het te mistig en zien we dit niet. Onze laatste stop is het treinstation dat eens Korea verenigd zal zijn, je van Londen tot hier kan 'treinen'.
Later op de dag gingen we Zuid Korea – Argentinië bekijken op een groot scherm in een universiteit. Of Annelies de microbe al te pakken heeft kan je zien aan de hand van enkele foto's. Maar aangezien ze hier net een gat in de lucht sprong voor het tweede doelpunt van de Grieken, spreekt dat voor zich..... Ja ook Annelies heeft een pronostiek aangemaakt. En ze doet het voorlopig zelfs beter dan Bram. Dat verdient een pluim!

Leve koning voetbal!!!!

Weetjes worden aangeleverd door Annelies in samenwerking met de Noord-Koreaanse overheid:

• De president van Noord-Korea is nog steeds de reeds in 1994 overleden Kim Il Sung. De 'eeuwige president' genaamd.

• Huidig leider van het land en opperbevelhebber van het leger is zijn zoon Kim Jong-Il, het is de eerste keer dat het leiderschap van een communistisch land van vader op zoon overgaat.

• Beide heren worden door de meeste inwoners aanbeden als de Grote Leider, Geliefde Leider, de Eeuwige zon, de vader van alle Koreanen enzovoort.

• Vanuit het stadje werd tot een aantal jaar geleden ook 6 tot 12 uur per dag met grote luidsprekers aan Zuid-Korea gerichte propaganda afgespeeld.

• Noord-Korea is de bezitter van het diepste metrostelsel in de wereld, en eveneens de hoogste vlaggenmast (160 meter).

• Officieel zijn er ongeveer 23 miljoen inwoners. Dit is echter niet te achterhalen en kan al gedaald zijn tot 15 miljoen, voornamelijk door hongersnoden en strafkampen.

• De legerdienst bedraagt er 6 jaar, het is dan ook niet verwonderlijk dat Noord-Korea het 5de grootste leger heeft in de wereld.

1. Kenny:
    18 juni 2010
    RIP Lucy Loes!! Wieder van 't zeetje zien de beste!
  2. nonkel rudy:
    27 juni 2010
    dag kenny en annelies
    hoe gaat het je ma heeft het getoont hoe we eens een bericht kunnen zenden.
    je broer is hier geweest
    tis ook een kaddee hoor
    groeten nonkel en tante rudy rita