Johannesburg - Kalahari woestijn.

1 november 2010 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na een tweetal dagen in Johannesburg hebben we alles geregeld: de jetlag is uitgeslapen, we zijn aan een goedkope huurauto geraakt, tent, slaapmatjes en proviand zit in de koffer! Maar wat we een beetje uit het oog verloren waren, was het weer. De nacht voor we vertrekken naar Kruger breekt een helse onweerbui uit met liters regen, donder en bliksem, oei... Via het weerbericht leren we dat het er de komende week niet veel op zal verbeteren, we moeten dus een andere route uitstippelen. Plots vindt Kenny het warm water uit: in de woestijn is het altijd warm. Dus vertrekken we richting Kimberly, een oude mijnstad. DE bezienswaardigheid is hier een gat in de grond dat volledig met mankracht werd gedolven. Het schijnt echt de moeite te zijn, maar we kunnen het gat niet in, want het zit al vol met mensen die er per se een conferentie willen houden. Op de kaart merken we dat we hier niet te ver zitten van het Kgalagadi Transfrontier National Park, een semi-woestijn, gedeeltelijk in Botswana, tweemaal zo groot als Israel en vol met wilde dieren. In het informatiebureau weten ze echter enkel dat het park 'far far away' is en veel meer kunnen ze ons niet vertellen. We beginnen dan maar te rijden, het wordt heter met het uur. In Upington, de dichtste stad hopen we een hulpvaardiger informatiebureau te vinden. Ze vertellen ons dat je een 4x4 nodig hebt om er te geraken en om in het park te rijden en dat het ook nog eens langs een tolweg ligt, o nee! Hebben we deze vele kilometers gereden voor niets??? Als raad heeft ze ons toch mee om het park zelf te bellen. We doen dit en oef, we hebben helemaal geen 4x4 nodig en de weg naar het park is nog maar net helemaal heraangelegd en helemaal gratis, op weg dus! Na een vlotte rit van 3u komen we eindelijk toe, we kunnen logeren in 3 kampen: Twee rivieren, Matta Matta en Nossob, steeds een beetje verder het park in. Let the games begin! Want zo noemen ze dat hier blijkbaar, de wilde beesten noemen ze game en het spotten gebeurt via een gamedrive. We profiteren er direct van en gaan al 3uurtjes het park in, we spotten na een eindje al kuddes springbok, gemsbok, gnoes, struisvogels en een rare secretarisvogel. De volgende dagen staan we lekker vroeg op, de poorten gaan open om 5u30 en dan wil iedereen zo vlug mogelijk het park in (vooral omdat veel dieren dan nog actief zijn na een nacht van jagen). Lekker traag rijden we dan naar het volgende kamp (een 4X4 had toch handig geweest) om rond de middag na de saunahitte in de auto in het zwembad te springen, heerlijk. De volgende dagen zien we 11 verschillende leeuwen (de mannelijke Kalaharileeuw heeft hier prachtige zwarte manen), 7 giraffen (kameelpeird), jakhalzen, een groep hyena's en een eenzame cheetah. We zagen wel geen verkleurmenneke. Op de 2de avond krijgen 3 Suid-Afrikaners medelijden met ons gebrek aan airco in de auto en we mogen met hun mee in de auto voor een laat middagritje, achteraf worden we ook uitgenodigd om met hun een braai te eten. Een braai is hier een bbq, en ook wel een beetje het nationale tijdsverdrijf. We krijgen heerlijke boerewors, kippenboutjes en een groente botersnoot (ofzoiets) voorgeschoteld, van gastvrijheid gesproken zeg.

Ons verblijf in het park was dus een echte voltreffer, jammer dat het zo ver gelegen is. De volgende dag bezoeken we nog het Augrabies Falls park, waar de Oranjerivier 56 meter de diepte induikt en een prachtige kloof heeft uitgesleten. Vandaaruit is er niet meer veel te zien en is het 900 en iets kilometer naar Kaapstad.

Voor al diegene die ook een vlucht naar Zuid Afrika willen boeken, hier volgt een handleiding (of hoe wij het deden)...

Annelies: Damn, ik mag Indonesië niet meer binnen met mijn paspoort (nvdr daarvoor moet je nog minimum 6 maanden staan hebben als vervaldatum).
Kenny: En nu?
Annelies: Naar huis?

Kenny: Zot.
Annelies: Wat ligt er hier (Australië) niet zover van? Aha Zuid Afrika hihi.
Kenny: Haha! (tikt Perth - Johannesburg in op www.momondo.com). Die prijzen vallen wel nog mee zeg.
Annelies: Ja zot. Plots naar Afrika gaan zeker, dat was wel om te lachen é.
Kenny: Ja ja, Afrika wordt het (haalt zijn visakaart boven).

Annelies: Hmm, misschien toch een nachtje over slapen é.
Kenny: En dood zijn tegen morgen zeker?
Annelies: Mo Kenny toch! Dat gaat toch niet zomaar!
Kenny: Voila geboekt!
Annelies: WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

1. Kathleen en Gill:
    5 november 2010
    Klinkt super tof en helemaal anders dan Azie en Australie, leuke afsluiter! Jullie doen ons watertanden!!
    Hier alles goed, net trug van een leuk avondje klimmen in de bleau in Gent dus morgen hoogstwaarschijnlijk super stijf...
  2. marleen:
    5 november 2010
    jullie laatste trip valt ook nog mee het is heel wat anders maar ook de moeite waard denk ik groetjes van het koude thuisfront mama bart