Kaapstad tot Durban

20 november 2010 - Durban, Zuid-Afrika

In Kaapstad konden we de auto even een paar dagen laten staan. . We konden ons tentje opzetten aan een gezellige hostel, met een grote keuken, een zwembad en een gezellige bar. Na een koude nacht gaan we er een hele dag op uit om Kaapstad te bezoeken. We wandelden eerst naar het waterfront met veel restaurantjes en een grote markt. aarna langs de zee (met wrakken voor de kust) terug naar het centrum. Het te bezoeken museum hier is 'District Six', een kleine ruimte waar vooral veel herinneringen ophangen van mensen die door het apartheidsregime weg werden gerukt uit hun vertrouwde wijk en elders werden gestoken waar ze niet in de weg liepen van de blanke machthebbers. (aaah de goeie oude tijd) Via een mooi park keren we terug naar onze slaapplaats en genieten nog na met een Castle pintje en een wit wijntje. De tweede dag genieten we van de Zuid-Afrikaanse rust. Vandaag bezoeken we de wereldbefaamde Tafelberg. Er is net een promotie waarbij de prijs gehalveerd wordt na 18u om de zonsopgang te bekijken. Lekker gierig profiteren we daar maar van. Boven genieten we van een prachtig zicht over de stad, de zee en de zonsondergang. Om 20u gaat het laatste karretje naar beneden en braaf als wij zijn reppen we ons om 19u45 naar de uitgang. Er staat al een lange rij aan te schuiven en die blijkt maar niet vooruit te gaan. Rond 20u15 begint het toch wel heel lang te duren en krijgen we slecht nieuws: probleem met het hydraulische systeem, we gaan een beetje moeten wachten, maar krijgen een gratis drankje aangeboden in de bar. Uiteraard, chaos tot en met want iedereen vindt dat hij als eerste moet worden bediend! Ondertussen worden er ook blinkende noodgevallen-dekentjes uitgedeeld tegen te koude. Iedereen loopt er gezellig bij alsof ie van Mars komt... Na een klein uurtje schiet de boel weer in actie en kunnen we terug naar beneden. Jammer genoeg geen reddingsacties met helikopters, ik had er nog zo op gehoopt...

Op de kaap zit er een kolonie Afrikaanse pinguins die graag zwemmen in de Antarctische stroom, we gaan ze dan ook maar eens bezoeken vooraleer we verderrijden richting Hermanus. Hermanus stelt niet veel voor, dus vertrekken we de volgende dag naar struisvogelhoofdstad van de wereld: Oudtshoorn.

's Morgens genieten we er van een struisvogelei, overdag gaan we een struisvogelboerderij bezoeken. Het hoogtepunt van het bezoek is een ritje op een struisvogel, je wordt op het beest gezet en daarna doen ze het lopen, waarbij je je best doet om er niet van te vallen, hilarisch! 's Avonds proberen we maar eens het struisvogelvlees, nu we hier zijn moeten we er van profiteren hé.
Vervolgens rijden we naar Tsitsikama NP. Waar we een wandeling maken langs de steile kliffen die uit de zee de hoogte in schieten.
Via Port Elizabeth rijden we door naar Addo Elephant NP een veel kleiner maar wel veel groener nationaal park dan het Kgalagadi Transfrontier Park. Maar wel bomvol olifanten! Zo een 500 tal. We zien er ook nog wilde zebras, buffels, gigantische schildpadden en tal van antilopen en bokken. Jammer genoeg geen leeuwen, cheetahs of neushoorns. Die verstopten zich te goed in het dichte struikgewas.
Na Addo wilden we het bergdorpje Hogsback bezoeken. Maar blijkbaar heb je voor de laatste 25km naar het dorpje een 4X4 nodig. Dat kwamen we dus te weten vlak voor die 4X4 weg. 200Km omrijden dan maar richting Chyntsa. In Chyntsa is er echter weinig te doen, buiten het strand dan. Maar het regent al 2 dagen, dus rijden we verder richting Mhathata of iets in die aard. Vlakbij ligt het township waar Mandela geboren is, dus we bezoeken er het Nelson Mandela museum. Na al die miserie bezocht te hebben besloten we om de zon te verplichten zich te tonen en reden we naar Port St John waar het weer ons gunstiger gezind was en waar we na een tocht door de jungle in een waterval konden zwemmen. Volgens de Lonely Planet kun je hier gerust enkele weken spenderen.. Zoals meestal met dergelijke LP uitspraken hadden we er na 2 dagen al genoeg van.

Nu zitten we in de derde grootste stad van Zuid-Afrika: Durban!

1. veniere jose:
    27 november 2010
    Heel mooie fotos dat missen we in Belgie,de dieren,landschappen,de levenswijze van de bewoners en vooral de zon dat missen we hier in Vlaanderen want momenteel wat sneeuwval,vorst en gladheid,ben beetje jaloers op jullie.de groeten nog van José Veniere en hou jullie goed .bye bye en tot wederhoren.