Japan: Osaka, Kyoto, Tokyo

14 juli 2010 - Tokyo, Japan

Met de ferry  gaan we van Zuid-Korea richting Japan. We hoorden al veel goeds over Japan dus kon de boot niet vlug genoeg gaan. Het duurde ondanks onze ongeduldigheid toch nog een dikke 18u voor we in Osaka, Japan aanmeerden. Ik, Kenny, was een beetje mottig geworden op de boot. Waarschijnlijk het buffet dat me niet zo goed bevallen was. Maar als een echte zeebonk trotseerde ik de oprispingsjes en nam samen met m'n zeemeermin de metro richting ons hotel. We konden pas om 13u inchecken en hadden dus nog een paar uur om rond te dwalen in de buurt. Van al dat ronddwalen werd ik echter nog een beetje mottiger. Na wat een eeuwigheid wachten leek, konden we eindelijk inchecken. En dus mijn (ziekte)bed opzoeken. Het was een typische Japanse kamer met een tatami en een matras op de grond. Een beetje rust zou me wel goed doen. En me vlug weer te been helpen.....39,5 graden koorts en 2 dagen bed werden mijn deel. Het bleek toch ietsje erger te zijn dan een portie rijst die me slecht bevallen was.
Op dag 3 voelde ik me, ondanks de overwinning van Oranje, ietsje beter en besloten we om het Osaka aquarium te bezoeken. Eén van de grootste aquaria in de wereld en thuis van onder andere twee walvishaaien. De trouwe fans herinneren zich nog dat we met deze knuffels gezwommen hebben in de Filipijnen. De beestjes in Osaka waren niet de grootste: 4-5 meter lang, maar toch indrukwekkend. Het deed ons pas echt beseffen waar we naast gezwommen hadden in de Filipijnen. Dat waren er dan nog van 8 meter!
Zo zie je maar wat voor helden wij zijn.
De volgende dag gingen jullie helden richting Nara. We zagen er herten die overal vrij in de stad rondliepen (nationale schatten ofzo) en enkele oude tempels. We kwamen er tot het besef dat we Boedhistische tempels, oude kastelen en dergelijke kots (neem dat maar letterlijk voor mij) beu waren.
Daarom besloten we de dag erop om een oud kasteel te bezoeken in Himeji.....

In Kyoto besloten we om het anders aan te pakken en dus de moderne kant van Japan op te zoeken. We gingen meteen richting het manga-museum. En dat werd een teleurstelling. We wisten wel dat manga vooral stripboeken zijn, maar om ons 5 euro te laten dokken om in een bibliotheek rond te lopen vonden we er toch wel over. 5 euro ingang dus, en dat is dan goedkoop hier in Japan. Het is echt absurd hoeveel geld ze hier vragen voor basiszaken als eten en acommodatie, maar vooral voor vervoer. We leggen maar liefst 100 euro per persoon neer om met de trein van Kyoto naar Tokyo te reizen. OK de trein vlamt wel aan 300km/u door het Japanse landschap en in 2u 33 minuten sta je in Tokyo. Ter vergelijking : voor 100 euro hebben we met twee vijf dagen overleefd in Laos. Het doet een mens nadenken. Gelukkig kon het feit dat Spanje wereldkampioen geworden was ten koste van onze Noorderburen onze portefeuille troosten. M'n pronostiek zal het alvast niet gedaan hebben. Maar goed dat ik over 2 jaar op het Europees Kampioenschap wel alles juist zal pronostikeren. Dus dat komt allemaal wel goed.

Tokyo wordt wel eens de duurste stad van de wereld genoemd, dus veel donaties voor ons budget mogen we hier ook niet verwachten. We lopen de straten af en zien naast enkele futuristische gebouwen ook een Harajuku girl. Dat zijn Japanse tienermeisjes die zich als hun favoriete manga-striphelden verkleden en door de wijk Harajuku paraderen. We liepen er nog eentje tegen het lijf, die verdacht veel op Annelies leek. We mochten haar gelukkig fotograferen. Dus bekijk maar vlug onze fotos. In het weekend zou het hier barsten van dergelijke meisjes maar aangezien dinsdag ook in Japan een normale weekdag is lopen we er geen meer tegen het lijf. We bezochten ook nog het Guiness world records museum dus ik barst van de nieuwe weetjes. Maar dat zal voor de volgende zijn.
Morgen vliegen we naar Hong Kong en dus maken we al een eind aan ons Japans avontuur.

Ohja en er moet een actiecomité komen voor goedkope en lekkere sushi in Oostende. Want, man wat is dat lekker!!!!!

1. marleen:
    21 juli 2010
    hallo nu in australie maak maar veel foto s en schrijf maar verder wat jullie meemaken hier is alles goed veel werk met de toeristen vele groetjes en een dikke kus van mama en bart
  2. Inge en Koen:
    21 juli 2010
    Heyla,
    groeten vanuit onze luie zetel op de nationale feestdag... Geniet er ginder nog dubbel en dik van want je zult later nog veeeel heimwee hebben. Wij kunnen het weten. :-)